سخن آغازین

با عرض سلام و گرمترین احترامها خدمت عزیزان.
امیدواریم که زیر سایه ی الطاف الهی، خوب و خوش و خُرّم و پاینده باشید.
چند کلامی با شما مخاطبین عزیز میخواهیم با زبان تاریخی صحبت کنیم تا بیاموزیم که فواید آموختن تاریخ چیست و البته این موضوع را هم در نظر بگیرید که
ما تاریخ نمی‌خوانیم که فقط از وقایع تاریخی آگاه شویم ما باید بر تاریخ کشورمان اشراف داشته‌ باشیم تا از آن عبرت گرفته و ضعف‌ها را جبران و نقاط قوت را تقویت کنیم تا قدمی در راه توسعه و پیشرفت برداشته باشیم.
باید یکبار برای همیشه ضرب المثل “گذشته، گذشته است” را اصلاح کنیم. گذشته نمی گذرد؛ نه تا زمانی که آن را نیاموختیم و تجربیات اش را در زندگی حال و آینده خود به کار نگرفته ایم. حال و آینده مانند یک حلقه به هم چسبیده اند. در گذشته از هر نقطه ای شروغ کنیم، در آینده به آن می رسیم. تنها راه برای تغییر و پیشرفت رو به جلو برای جامعه، شکستن آن حلقه است.
ما در زمان حال زندگی می کنیم و برای آینده برنامه ریزی می کنیم و نگران آن هستیم. اما تاریخ مربوط به چیزهایی است که سال ها یا قرن ها پیش اتفاق افتاده افتادند. اکثر ما خواسته هایی از زندگی فعلی مان داریم و به دنبال پیشبینی چیزهایی هستیم که هنوز رخ ندادند. اما چرا باید تاریخ کشور را بخوانیم؟
دانستن گذشته یک کشور، چه نقشی بر روی شکل گیری آینده مثبت آن دارند؟
افرادی که تاریخ می خوانند یا حتی مورخان؛ نمی توانند پیوند قلب انجام دهند. همینطور کمکی به بهبود راه ها و طراحی بزرگراه ها نمی کنند. پس چرا باید تاریخ بخوانیم و دانستن آن چه نقشی بر روی آینده ما خواهد داشت.
به طور کلی علت خواندن تاریخ را می توان در دو موضوع خلاصه کرد:
۱. مردم و جوامع را درک کنیم
در وهله اول؛ تاریخ اطلاعاتی در مورد نحوه رفتار مردم و رویکرد جامعه در اختیارمان می گذارد. شاید با خودتان بگویید خب گذشته که گذشته است و ربطی به آینده ندارد، پس این اطلاعات به چه درد می خورد؟ واقعیت این است که درک عملکرد مردم و جامعه کار سختی است. مثلا فرض کنید می خواهید در زمان صلح عواقب جتگ را در جامعه ارزیابی کنید. در چنین وضعیتی، فقط دانستن تاریخ گذشته به کمک تان خواهد آمد!
چرا باید تاریخ کشورمان را مطالعه کنیم؟
۲. جامعه فعلی که در آن زندگی می کنیم را بشناسیم
دلیل دوم که باید تاریخ بخوانیم این است که گذشته، آینده انسان و زندگی اش را می سازد. شاید با خودتان بگویید که هر فردی در زندگی با هر پیشینه ای می تواند آینده ای متفاوت و خاص خودش را بسازد. اما چیزی که در حقیقت اتفاق می افتد این است که افراد کمی می توانند تغییرات چشمگیری در آینده خود داشته باشند. بقیه معمولا تحت تاثیر گذشته شان هستند. بنابراین راهی را در پیش می گیرند که مشابهت زیادی با سال های دور زندگی شان دارد.
خواندن تاریخ و تاثیر آن روی تفکر و زندگی افراد جامعه
مورخان زیادی از سال های دور، وقایع و اتفاقات را نوشته اند. آن ها تلاش کردند تا همه چیز را در صحت و دقت ثبت کنند. اطلاعات را در قالب داستان ها و بیوگرافی های تاریخی جمع کردند و حالا همه آن ها در دسترس ماست. اما چیزی که تاریخ را جذاب می کند جنبه سرگرمی و هنر آن نیست. خدمت اصلی تاریخ، کمک به افزایش درک انسان هاست.
مزایای دانستن تاریخ
داستان های تاریخی نشان می دهند مردم گذشته در زمان ها و مکان های مختلف چطور فکر می کردند یا رفتارشان چگونه بوده استو آن ها با هدف زیبایی شناختی انسان گرایانه به ما القا می کنند از چه راهی باید برای بازسازی زندگی مان اقدام کنیم؛ مزایای تاریخ عبارتند از:
۱. چطور شهروند خوبی باشیم
اگر بخواهیم شهروند خوبی برای جامعه باشیم، باید ابتدا همه اصول شهروندی را بدانیم. تنها در این صورت است که می توانیم فردی تاثیر گذار و موثر باشیم و سهم خودمان را در توسعه کشور و زندگی شخصی مان به درستی ایفا کنیم. تاریخ اطلاعاتی در مورد ظهور موسسات ملی، مشکلت و ارزش های آن ها به مام ی دهد و همینطور یک منبع عالی برای درک و فهمیدن تعامل ملت ها با سایر جوامع است.
۲. توانایی ارزیابی شواهد
با خواندن تاریخ یاد می گیریم چطور شواهد مختلف را در زمینه ای خاص ارزیابی کنیم. به عنوان مثال مطالعه تاریخ کمک می کند تا با شیوه تفسیر اظهارات سیاسی در دوران های مختلف آشنا شویم. با کمک این شناخت می توانیم رهبران سیاسی هدفمند و رهبران بی لیاقت را از همدیگر جدا کنیم.
۳. قابلیت ارزیابی تفسیرهای متعارض
در طول زندگی با تفسیرهای مختلفی مواجه می شویم که اغلب در تعارض با همدیگر هستند. خواندن تاریخ به ما کمک می کند تا مهارت ارزیابی تفسیرهای مختلف و متضاد را بدست بیاوریم. تاریخ پر از تجربه های انسانی آموزنده است که برای توسعه و کسب این مهارت به ما کمک می کنند.
با مطالعه تاریخ می توانیم حس انتقاد سازنده را در خودمان پرورش دهیم. یک مثال ساده آن مربوط به تفسیر و ارزیابی عملکردهای ملی گذشته است. بدون اینکه تعهدات ملی مان ضعیف شود یا وفاداری مان را از دست بدهیم؛ می توانیم وقایع را از دیدگاه دیگری ببینیم و حتی آن ها را دوباره کشف کنیم.
۴. آشنایی با شیوه ایجاد تغییرات
جوامع، انسان ها و زندگی ها در حال تغییر هستند. این تغییرات می توانند مثبت یا منفی باشند. ولی چه چیزی باعث می شود که یک تغییر به سمت پیشرفت و تغییر دیگر به سمت پسرفت حرکت کند؟ برای فهمیدن این موضوع با با ماهیت تغییر آشنا شویم.
تاریخ جای خوبی برای درک مفهوم تغییر و نحوه ایجاد آن است. با خواندن تاریخ می توانیم مهارت تعیین دلایل احتمالی تغییر را کسب کنیم. متوجه می شویم برای تغییر یک فاکتور اصلی مثل تکنولوژی کافی است یا ایجاد تغییر واقعی به ترکیبی از فاکتورها نیاز دار
بله سروران، عزیزان و دوستداران به تاریخ تیم وبسایت تاریخ و تمدن بر آن شد وبسایتی در همه ی حوزه های تاریخی
و تمامی جوامع، اقوام و رویدادهای تاریهی در سراسر جهان را برای شما عزیزان به تصویر بکشد.
لذا از تمامی شما عزیزان خواهشمندیم در این کار خطیر ما را یاری نمایید.
خب عزیزان حتما از خودتون میپرسید باید چطوری کمک کنید.
ببینید دوستان و عزیزان علاقهمند به تاریخ شما میتوانید از طریق
این لینک
ثبتنام کرده و مطالب تاریخی، مقالات و کتابهای تاریخی خود را که قابل انتشار باشد از طریق
این لینک
برای ما میفرستید و با نام خودتون منتشر خواهد شد.
با سپاس مدیریت سایت

این نوشته در اطلاعرسانی ارسال و , , , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.